Prof.Katarzyna Winczek i Rada Galerii Wydziału Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie serdecznie zapraszają na wystawę grafiki pt. "Terytoria. Granice". Otwarcie w Galerii Wydziału Sztuki UP (na ul. Mazowieckiej 43) dbyło się 12 czerwca. Wystawa będzie dostępna do 21 czerwca.
"Mappa znaczy obrus" 
 
  Pejzaż, obraz świata widziany z perspektywy podniebnej jawi  się jako piękny, barwny teren,  powierzchnia zdefiniowana liniami,  określona w sposób naturalny przez ukształtowanie terenu, lub wyznaczony  przez człowieka – drogi, kanały, granice państw, miast, pól i lasów.  Rytm podziałów ułatwia orientację , pozwala zinterpretować przestrzeń,  określić jej charakter.  To, co zapisane na powierzchni, widoczne dla  ludzkiego oka, skrywa inne linie i kształty - funkcjonujące w pamięci  pokoleń nieistniejące już granice; miejsca czytelne, unaocznione dzięki  nowoczesnej technice. Pod widzialną powierzchnią istnieją, jak  archeologiczne relikty, dawne dzielnice, cmentarze, wsie i ludzkie  siedziby. Granice rzeczywiste, byłe lub zaplanowane, są często historią  wojen, ścierania się i wzajemnego wyniszczania. Uformowane przez czas  linie podziału, kształty, zarysy miejsc i terytoria, te pod ziemią, i te  na jej powierzchni, nakładają się na siebie, tworząc w jednostkowej  pamięci skomplikowany, wielowarstwowy, zagmatwany wzór. 
 
Cykl „Mappa” podąża w kierunku tworzenia grafik bazujących na kolejnych  warstwach rysunkowych, powstających na jednej i tej samej powierzchni  matrycy. Metalowa matryca przestaje być formą przyporządkowaną jednemu  rodzajowi odbitki, staje się źródłem wielu różnych, zmieniających się z  czasem prac graficznych. Wcześniejsze warstwy rysunkowe stanowią pewne  ograniczenie następujących po sobie kreacji; będąc konsekwencją  powziętego zamiaru, koncepcji twórczej. Zapisany na matrycy obraz, w  dalszej fazie procesu przybiera charakter palimpsestu, staje się  nieczytelny, „abstrakcyjny”. Otwartym pozostaje pytanie, w którym  momencie graficzny obraz na matrycy zostanie określony jako „końcowy,  ostatni”, zamykający etap. Takie podejście do tradycyjnej analogowej  matrycy prowokuje wiele pytań wobec tworzonego obrazu i jego gatunkowej  klasyfikacji. 
 
(Wyraz „mapa” z łacińskiego <łac. mappa = obrus>,  Słownik wyrazów  obcych PWN, Warszawa 1971)